mardi 2 décembre 2014

SOBRE A COMPLEMENTARIEDADE DAS ENTIDADES SOCIAIS SEN ÁNIMO DE LUCRO NA PROVISIÓN DE SERVIZOS SOCIAIS

Deixo aquí o que tiña elaborado para falar da moción do PSdG que, na discusión xirou nun pim-pam-pum entre os dous grandes partidos, PP e PSdG, sobre pasado e presente...e a nós preocúpanos o futuro....de aí a emenda que obrigaba a ir nunha liña determinada.

*****
 
O acontecido coa Asociación Galega San Francisco amosa o carácter fondamente insolidario dos xestores do capitalismo, máis preocupados de atender os intereses mercantís, empresariais ca os que atenden a un criterio social.

En primeiro lugar, porque nada, a non ser o desexo de procurar novos nichos de lucro a empresas privadas, nada, repetimos, obriga a lanzar ao puxilato neoliberal a entidades sociais sen ánimo de lucro que atenden a persoas con diversidade funcional mental.

Un puxilato, ademais, coas cartas marcadas en favor do boxeador máis rocoso e brutal dos intereses mercantís, contra o que o corpo social só pode ofrecer unha resistencia indignada cando se abate sobre el o golpe que o quere botar fóra do cuadrilátero.

Permítasenos esta comparación para simbolizar o trato inxusto que recibe unha entidade social sen ánimo de lucro...mais que, no fondo, pode ser moi ben, a que sensación que experimenten todas as entidades sociais...sabedoras de que o seu traballo, agora, é cobizado polo lucro empresarial. Se a decisión inicial non se frea, o perigo é enorme, xa que, mesmo, pode conducir a que as propias entidades ante esta desigual loita se vexan na obriga de desvirtuar o carácter do concepto "sen ánimo de lucro" e de realizar prácticas empresariais para xustificar a súa actividade e poder "competir", o cal sería fondamente antinatura ao noso entender.

Ademais, se ollamos a historia recente deste país entendemos que as persoas afectadas se sintan non só indignadas, senón impotentes cando o trato de quen di representar os intereses do pobo galego é insultante e todo menos dialogante. Iso é o que denuncia unha entidade como FADEMGA, cando menos.

En efecto, a historia recente deste país demostra moi ben como foron as cousas: a administración pública que é quen debe prestar os servizos públicos para garantir os dereitos estatutarios e constitucionais que teñen todas as persoas decidiu ollar para outro lado no tocante ás persoas con diversidade funcional e, en vez de levar a cabo unha sociedade inclusiva desde os servizos públicos optou por delegar, por axudar mediante subvencións e outros acordos a que se lles ofrecese asistencia a estas persoas. E quen ofrecía dita asistencia? Pois as persoas directamente afectadas pola fuxida de responsabilidade da Administración Pública: as familias. Nais e pais de nenos e nenas con diversidade funcional eran os que poñían en pé entidades sociais sen ánimo de lucro para prestar servizos educativos, formativos, laborais, rehabilitadores, terapeúticos, etc.

A administración Pública volvéuse simplemente unha colaboradora, non unha prestadora de servizos públicos para garantir dereitos de cidadanía. E mesmo ignorando as súas funcións inspectoras para comprobar que, en efecto, o diñeiro público se destinaba ao seu fin. AGE o que desexaría, loxicamente, sería iso: que todas as persoas visen os seus dereitos garantidos de forma directa a través dos servizos públicos.

Mais iso, non foi. E, despois de máis de tres décadas nalgún caso, sucede que o persoal que conforma estas entidades sociais sen ánimo de lucro é do máis formado e especializado na atención da diversidade funcional. E a pesar disto, este verán a Xunta decidiu dar un paso máis e lanzar ao puxilato competitivo á unha entidade social sen ánimo de lucro.

Familias, persoal que desenvolve tarefas asistenciais, as propias persoas con diversidade funcional, todos e todas no medio dunha contenda desigual que só pode producir padecemento, inxustizas e moita dor.

Por riba, para nós, de forma totalmente innecesaria se ollamos as normas. AGE ten claro que, de ser externalizada a atención social, esta debe selo a través de entidade sociais sen ánimo de lucro. A Lei 13/2008 de Servizos Sociais de Galicia contén no seu artigo 29.2 a dualidade entre entidades de iniciativa social ou de carácter mercantil para prestar servizos sociais. Mais non di que teñan que ser as de carácter mercantil as que se impoñan.

No artigo 31.1. de dita Lei dise que o cumprimento dos fins das entidades de iniciativa social sen ánimo de lucro se promoverá mediante o outorgamento de subvencións, que serán concedidas atendendo ao interese social dos distintos servizos e produtos, á súa complementariedade coa oferta pública de servizos sociais. No artigo seguinte, no 31.2 exprésase que "por razóns de interese público, debidamente xustificadas, poderanse subscribir convenios singulares con entidades de iniciativa social debidamente autorizadas para a prestación e servizos sociais cando por razóns humanitarias ou de emerxencia social, ou ben cando pola singularidade das características da entidade, a especificidade dos servizos que presta ou a especial vulnerabilidade das persoas usuarias non sexa posible promover a concorrencia pública.

Loxicamente, o caso que temos todo en mente relaciónase de forma directa co expresado no artigo 31.2, hai razóns de interese público, ofrecen singularidade polas propias características da entidade, ofrecen servizos moi específicos e atenden a un colectivo de especial vulnerabilidade.

O ideal para AGE xa o expresamos. A provisión de dereitos de cidadanía a través de servizos públicos. Mais hoxe, a Xunta está desfacendo os lixeiros camiños que se deran, por exemplo, para atender á diversidade dos ritmos de aprendizaxe de nenos e nenas no sistema público da educación en Galicia, mediante profesorado de apoio, medidas específicas para a realización do proceso de ensino e aprendizaxe, mediante recursos para os departamentos de orientación e optando pola escolarización na escola máis próxima á súa residencia. Hoxe, isto, estourou debido ao austericidio. A escola está lonxe de ser inclusiva.

E se falamos dos intinerarios formativos, con titorías como guía para o desenvovemento dun traballo, as cousas inda son peores. As persoas con diversidade funcional con máis de 18 anos só están atopando un espazo propio nas entidades sociais sen ánimo de lucro. Esa é a realidade á que se enfrontan as familias.

Estas, entroutras, foron as razóns que nos levaron a defender a pertinencia dunha Lei de Accesibilidade Universal e Inclusión Social. Para que o que é asistencialismo se volvese garantía de dereitos de cidadanía.

AGE quere un modelo defensor dos dereitos humanos. Mais o PP non quere iso. E no seu afán externalizador vai máis lonxe ca nunca: despois de que con moito esforzo as familias deseñaran a forma más óptima para atender aos seus nenos e nenas, para que recibisen educación, formación, e atención para o desenvolvemento dun traballo, entroutros aspectos; despois de que se investise diñeiro público en adaptar locais e mellorar instalacións; resulta que todo iso queda no esquecemento dunhas instalacións baleiras para que sexa unha empresa privada, con ánimo de lucro a que preste unha atención ... á que, por outra banda, non está preparada en servir como é o caso de Doralresidentes.

Absurdo, desde logo. E que mesmo vai en contra dos mantras da dereita capitalista que nos malgoberna, xa que na Lei 14/2014, de 26 de decembro, de racionalización do sector público autonómico de Galicia dise no artigo 19.2 que a contratación pública atenderá "a racionalización e eficiencia do gasto público", algo que se incumpre de forma escandalosa neste caso. Se non abonda na mente neoliberal a argumentación social, que debera ser a única importante neste caso, que o PP atenda cando menos ás súas propias consignas.

Entendemos o alcance das propostas que realiza o PsdG na moción que debatimos. Non obstante, o que se pide no punto 2 non resolve a cuestión, xa que dalgunha forma permite o puxilato competitivo propio do capitalismo...pois priorizar non significa en absoluto impedir. Que é o que nós queremos. O espírito da nosa emenda é que, coñecendo a realidade do noso país, a iniciativa social na prestación de servizos sociais é unha realidade que debe ser regulada, mais a iniciativa privada non debe ter cabida na prestación de servizos sociais (de aí o uso do verbo impedir).

Como é que obtén o beneficio unha empresa privada: na calidade do servizo que se presta? Na explotación salarial e laboral dos traballadores e traballadoras? Nas dúas cousas ao mesmo tempo e...por riba....cun diñeiro público contante e sonante?

AGE di a isto que non. Non podemos consentir que unha empresa privada se lucre con diñeiro público que debera investirse directamente en provisión de servizos sociais públicos, ou, cando menos, nesas entidades sociais que ofrecen atención social sen ánimo de lucro.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire